Ολυμπιακή Αεροπορία Αθηνών

Μακεδονία, 2006

Η Ελλάδα είναι μια μικρή περιφερειακή χώρα, μακριά από τα σημαντικά πληθυσμιακά κέντρα της Ευρώπης. Έτσι το αεροπλάνο είναι το κύριο μέσο μεταφοράς μεταξύ Ελλάδας-Ευρώπης, είτε πρόκειται για μετακινήσεις επαγγελματικές είτε για τουριστικές-αναψυχής. Από πολυτελές μέσο μεταφοράς που απευθυνόταν σε λίγους προνομιούχους πριν τρεις δεκαετίες, το αεροπλάνο είναι πλέον ένα μέσο μεταφοράς προσιτό, που απευθύνεται στις ευρύτερες μάζες. Ο χρόνος είναι χρήμα και ο μετακινούμενος, ακόμη και αεροπορικώς, δεν είναι διατεθειμένος να δαπανήσει παρά λίγες μόνον ώρες για το ταξείδι.

            Στο πνεύμα ακριβώς αυτό και περίπου πριν μια δεκαετία η Ολυμπιακή καθιέρωσε απευθείας αεροπορική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τις Βρυξέλες, το Παρίσι, το Λονδίνο, το Άμστερνταμ, τη Φραγκφούρτη, το Ντύσσελντορφ, τη Λάρνακα. Σιγά-σιγά όμως είτε υποβαθμίστηκαν είτε καταργήθηκαν, ενώ το πολιτικό σύστημα διακηρύσσει ανερυθριάστως ότι στοχεύει (δήθεν) να ενισχύσει τις αναπτυξιακές προοπτικές της Θεσσαλονίκης και της Μακεδονίας.

            Ακούγεται ότι η κατάργηση της απευθείας πτήσης Θεσσαλονίκης- Βρυξελών έγινε λόγω μικρής πελατείας. Κάτι τέτοιο είναι ανακριβές, διότι ο βαθμός πληρότητας στη συγκεκριμένη πτήση έφθανε και το 70% (δηλαδή στο σύνολο των προσφερόμενων θέσεων υπήρχαν επιβάτες στο 70% και ήταν κενές μόνο το 30%). Οι πτήσεις όμως της Ολυμπιακής από Αθήνα προς Γενεύη, Μάντσεστερ, Μαδρίτη, Μέση Ανατολή έχουν συχνά βαθμό πληρότητας μικρότερο από ότι η πτήση Θεσσαλονίκη- Βρυξέλες, αλλά δεν καταργούνται. Τα κριτήρια ζήτησης και εμπορικότητας εφαρμόζονται, και μάλιστα με αυστηρότητα, στις πτήσεις της Ολυμπιακής από τη Θεσσαλονίκη αλλά όχι από την Αθήνα.

            Τα κενά όμως που δημιουργούνται τα καλύπτει πολύ γρήγορα κάποιος άλλος. Έτσι πολλοί Θεσσαλονικείς και Μακεδόνες μετακινούνται προς τη Δυτική Ευρώπη με αεροπορικές εταιρείες της Ιταλίας, της Τσεχίας, της Ουγγαρίας, της Ελβετίας. Όχι μόνο δεν προσθέσαμε στον αεροπορικό χώρο εξυπηρέτησης από την Ολυμπιακή τις γειτονικές βαλκανικές χώρες, αλλά η Θεσσαλονίκη και η Μακεδονία τροφοδοτούν τον αεροπορικό χώρο άλλων χωρών.

            Υπάρχει λύση; Αυτό που μπορεί να γίνει άμεσα είναι ορισμένα δρομολόγια της Ολυμπιακής από την Αθήνα προς Ευρωπαϊκούς προορισμούς να γίνονται μέσω Θεσσαλονίκης.

            Η οριστική όμως λύση βρίσκεται αλλού. Η Θεσσαλονίκη και οι νομοί που εξυπηρετούνται από το αεροδρόμιό της (Χαλκιδική, Πιερία, Σέρρες, Κιλκίς, Ημαθία, Πέλλα) συγκεντρώνουν την κρίσιμη μάζα των 2 εκατομμυρίων περίπου κατοίκων, που δικαιολογούν τη δημιουργία αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους με βάση τη Θεσσαλονίκη. Οι φορείς που εμπλέκονται με τον τουρισμό και την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας πρέπει να τολμήσουν με σχεδιασμό και τεκμηρίωση, δεδομένου ότι τα κεφάλαια που θα απαιτηθούν είναι σημαντικά.

            Υποστηρίζω ότι η Ελλάδα χρειάζεται εθνικό αερομεταφορέα, που να εξυπηρετεί όμως όλη την Ελλάδα και όχι μόνο την περιοχή Αθηνών. Αλλιώς οι διακηρύξεις περί δήθεν ανάπτυξης της Μακεδονίας ηχούν ως ύβρις και εμπαιγμός.



Downloads:


« επιστροφή