Εισαγωγικές ΑΕΙ: Βάσεις και Αποκλεισμοί.

Οι εξετάσεις για εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ δεν έχουν ως ζητούμενο τον έλεγχο των γνώσεων των διαγωνιζομένων, αυτό θεωρητικά πιστοποιείται από το Απολυτήριο Λυκείου. Οι εξετάσεις για τα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ είναι διαγωνισμός: επειδή οι θέσεις είναι λιγότερες από τους ενδιαφερόμενους, πρέπει να υπάρξει με αδιάβλητο τρόπο επιλογή των κατά τεκμήριο ικανότερων. Σε μια τέτοια λογική διαγωνισμού, εξετάζονται στα ίδια θέματα (με υψηλό βαθμό δυσκολίας για να ξεχωρίσουν οι καλύτεροι) οι υποψήφιοι της ιατρικής και των παραϊατρικών επαγγελμάτων, που προφανώς δεν απαιτούν το ίδιο υψηλές γνώσεις.

Την παραπάνω κοινή λογική του μέσου ανθρώπου, φαίνεται να αγνοεί η «λογική» του Υπουργείου Παιδείας να θεσπίσει ως βάση εισαγωγής το 10 (με άριστα το 20) στο μέσο όρο βαθμολογίας στις πανελλαδικές εξετάσεις για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αντιλαμβάνονται ότι η πρώτη συνέπεια της «λογικής» τους είναι η ολοσχερής υποβάθμιση του Απολυτηρίου Λυκείου, όπου διαμορφώνεται η παιδεία, το ήθος, οι γνώσεις και ο χαρακτήρας των αυριανών πολιτών; Πώς θα απαιτήσουν οι ιθύνοντες του Υπουργείου Παιδείας από τους μαθητές να εργασθούν σοβαρά στο Λύκειο όταν οι ίδιοι το μετατρέπουν σε παρία του συστήματος εισαγωγής στα ΑΕΙ και ΤΕΙ;

Η βάση εισαγωγής όμως στα ΑΕΙ και ΤΕΙ αντανακλά και μια παρωχημένη αξιακή προσέγγιση: τον αποκλεισμό κάποιων νέων από τη γνώση και τις επαγγελματικές προοπτικές, με κριτήρια πολύ σχετικά.

Αναλογίζονται οι εμπνευστές του μέτρου ότι το να έχει μέση βαθμολογία κάτω από τη βάση το 42% των υποψηφίων αποκαλύπτει πρωτίστως τις ευθύνες (και ανεπάρκειες) του εκπαιδευτικού μας συστήματος; Δεν φταίνε μόνο τα παιδιά, φταίει κυρίως το υποβαθμισμένο Λύκειο και όσοι εκπαιδεύουν τα παιδιά…

Ο πολιτικός πρέπει να έχει το θάρρος να αναγνωρίζει το λάθος και να το διορθώνει. Και είναι λάθος η απόλυτη εφαρμογή του 10 ως κριτηρίου εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Προτείνω αντί για το 10, κριτήριο εισαγωγής να είναι το 8, εφόσον ο υποψήφιος έχει απολυτήριο Λυκείου τουλάχιστον 14. Έτσι και το κύρος των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ θα διαφυλαχθεί αλλά και το απολυτήριο Λυκείου θα αναβαθμισθεί. Οι κρατούντες ας περιορίσουν τη σκληρότητα προς τους νέους και ας την επιδείξουν αλλού.

Λήψη άρθρου